sunnuntai 21. tammikuuta 2024

Farmaseutti John Pembertonin kehittämä kolajuoma postikorteissa


Kumpi on sinun suosikkisi: Coca-Cola vai Pepsi? Kolajuomien ystävillä on yleensä selkeä mielipide siihen, juovatko he mieluummin Coca-Colaa vai Pepsiä. Toki kolajuomia on muitakin, mutta nämä tuotemerkit ovat tunnetuimmat ja suosituimmat. Coca-Colasta eli tuttavallisemmin cokiksesta pitäville sopii erinomaisesti Coca-Cola -aiheisten postikorttien keräily.

Ylempi postikortti:
Lontoon Piccadilly Circus, jossa iso Coca-Cola -mainos. Kulkenut postikortti 31.5.1978. Julkaisija John Hinde (Distributors) Ltd. Painettu Irlannissa. 2L26.
Alempi postikortti:
Cokispullo ja yksi Coca-Colan sloganeista Coke is it! Kulkenut postikortti 28.9.1987. Kortteja on mahdollisesti ollut useampi samalla arkilla, josta yksittäinen kortti on sitten pitänyt leikata irti. Suomalainen postikortti.

Coca-Cola -aiheisia postikortteja riittää kerättäväksi. Erilaisia mainoskortteja on paljon; lisäksi kun osaa niistä on todennäköisesti painettu eri puolille maailmaa eri kielillä, ei kerättävä lopu kesken. Mainoskorttien ohella on kaikenlaisia muitakin postikortteja, joissa Coca-Cola esiintyy tavalla tai toisella; kyseessä voi esimerkiksi olla tavallinen kuvapostikortti, jonka kuvassa sattuu näkymään cokispullo tai -tölkki tai Coca-Cola -mainos.

Coca-Cola sai alkunsa vuonna 1886 Yhdysvalloissa farmaseutti John Pembertonin (1831–1888) toimesta. Juoman nimi viittaa sen pääaineosiin. Nimeä ei kuitenkaan keksinyt Pemberton, vaan hänen liikekumppaninsa Frank Robinson. Robinson on myös Coca-Colan vuonna 1887 luodun logon takana.

Vuonna 1910 jo yli 15 miljoonaa litraa cokista


Cokiksen taival alkoi siis Yhdysvalloista, jossa esimerkiksi vuonna 1895 sitä myytiin yli 287 000 litraa kaikissa osavaltioissa. Vuodesta 1901 vuoteen 1910 cokiksen myynti kasvoi noin 4900 litrasta per päivä noin 43 500 litraan per päivä (samalla ajanjaksolla markkinointiin käytetty raha nousi noin 95 000 eurosta noin 810 000 euroon). Coca-Colan maailmanvalloitus tapahtui 1900-luvulla, erityisesti toisen maailmansodan myötä, kun perustettujen yli 60 armeijan pullottamon kautta jaettiin yli kymmenen miljardia juomaa.

Vasemmanpuoleinen postikortti:
Coca-Cola yhdistetään usein pikaruokaan, kuten hampurilaisiin. Kulkenut postikortti 8.7.1992. Kortteja on mahdollisesti ollut useampi samalla arkilla, josta yksittäinen kortti on sitten pitänyt leikata irti. Suomalainen postikortti.
Oikeanpuoleinen postikortti:
Coca-Cola light -juomaa mainostava postikortti Unkarista. Ilmaispostikortti, jonka julkaisija on O-Zone media.

Moni yhdistää Helsingin vuoden 1952 olympialaiset Coca-Colan tuloon Suomeen, koska tuolloin kisojen järjestäjät ja Sotainvalidien Veljesliitto saivat The Coca-Cola Company -yritykseltä 720 000 pullon lahjoituksen. Tämä virvoitusjuoma oli kuitenkin ilmeisesti tullut osalle suomalaisista tutuksi jo 16 vuotta aikaisemmin, kun vuonna 1936 cokista lienee ollut saatavilla Helsingin keskustan Stockmannilla Soodalähde-kahvilassa. Juoman valmistus alkoi maassamme 1958.

Mielenkiintoinen yksityiskohta Coca-Colan tulosta Helsingin olympialaisiin 1952 on, että pullot kuljetettiin laivalla Amsterdamin satamasta Hollannista Suomeen ja se vaati muun muassa 70 kilometriä metallivannetta. Kuljetuksen hoiti m/s Marvic. Pullojen lisäksi Helsinkiin saapui juomankuljetusautoja, jäänkuljetusajoneuvoja, tuhat korkinavaajaa ja tuhat jääpiikkiä sekä materiaalia mainontaa varten.

Ylempi postikortti:
Muotoonleikattu Coca-Cola -tölkkiä esittävä postikortti. Jakelija WPL. Painettu Englannissa. B89. 1996.
Alempi postikortti:
Unkarilainen Coca-Cola -postikortti, jonka kuvassa Nokian matkapuhelin. Ilmaispostikortti, jonka julkaisija on Est Media.

Coca-Cola -mainoksilta ei voi olla välttymättä esimerkiksi televisiota katsoessaan. Myös moni cokisaiheinen postikortti liittyy juurikin kyseisen kolajuoman markkinointiin. 1900-luvun alussa markkinoinnissa alettiin käyttää myös julkisuuden henkilöitä, joista ensimmäinen oli malli ja näyttelijä Hilda Clark.

Miten joulupukki liittyy Coca-Colaan?


Moni yhdistää cokiksen jouluun ja erityisesti joulupukkiin, koska joulupukki on esiintynyt Coca-Colan joulumainoksissa 1930-luvulta lähtien. Cokikseen yhdistettävä joulupukki linkittyy Suomeen, koska aluksi hahmon piirsi mainoksiin taiteilija Haddon Sundblom, jonka sukujuuria on Ahvenanmaalla. Punavalkoisen joulupukin ulkoasu ei ole kuitenkaan The Coca-Cola Companyn keksimä.

Vasemmanpuoleinen postikortti:
Joulupukki toivottaa Coca-Cola -pullo kädessä hyvää joulua. Kulkenut postikortti 18.12.1995. Japanilainen postikortti.
Oikeanpuoleinen postikortti:
Coca-Cola light -juomaa oli vuonna 2009 myynnissä ns. muotipulloissa, joihin etiketit olivat suunnitelleet neljä eurooppalaista muotisuunnittelijaa. Suomalainen ilmaispostikortti, jonka julkaisija on MiniMoi. Numero 3007.

Vuosi 1969 on merkittävä vuosi Coca-Colan mainoshistoriassa, koska silloin julkistettiin uusi iskulause ”It’s the real thing”. Aikaisempia sloganeita ovat olleet ainakin ”Enjoy thirst”, ”Refresh yourself” ja ”Thirst knows no season”. Coca-Colan 1960-luvun jälkeisistä markkinointikampanjoista mainittakoon ”Have a Coke and a Smile ” (1979), ”Coke Is It” (1982), ”Can’t Beat The Feeling” (1988) ja ”Always Coca-Cola” (1993).

Tänä päivänä Coca-Colaa voi ostaa lähestulkoon jokaisesta maasta – ainoina poikkeuksina ovat Kuuba ja Pohjois-Korea. Coca-Cola on maailman arvokkain tai ainakin yksi arvokkaimmista tavaramerkeistä, jonka The Coca-Cola Company rekisteröi vuonna 1893. Yritys on rekisteröinyt tavaramerkeikseen myös nimityksen Coke sekä cokikselle tyypillisen pullonmuodon (contour bottle), jonka suunnitteli ruotsalaiset sukujuuret omaava Earl R. Dean. Suomessa varsinkin puhekielessä käytetty cokis-sana lienee saanut alkunsa tuosta Coke-nimityksestä.

Coca-Colan historiaan ja maailmaan voi tutustua tarkemmin eri verkkosivujen kautta, kuten suomen kielellä Coca-Cola Finlandin kotisivujen kautta. Aiheen keräilijöille löytyy ainakin yksi yhdistys, The Coca-Cola Collectors Club, jonka sivusto on osoitteessa www.cocacolaclub.org.

Kumpi on sinun suosikkisi: Coca-Cola vai Pepsi?

Ylempi postikortti:
Yksi Coca-Colan sloganeista You Can’t Beat The Feeling! SIB-Tryck AB Norsborg.
Alempi postikortti:
Koiralle uni maittaa cokispullo kainalossa. Ars Una Studio. FSN-0028. Unkarilainen postikortti.

Lähteet:
Bill Bateman ja Randy Schaeffer: Coca-Cola Collectibles – The new compact study guide and identifier, Quintet Publishing Limited, 1996
Coca-Cola Finland (The Coca-Cola Company): https://www.coca-cola.fi -sivusto > Historia (1.5.2022)
Iris Haikonen ja Erkki Teräväinen: Coca-Cola 50 vuotta suomalaisten hyvissä hetkissä, Edita Publishing Oy, Helsinki 2002
Wikipedia (https://fi.wikipedia.org): artikkelit Coca-Cola, Gallona ja John Pemberton (1.5.2022)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti