tiistai 15. lokakuuta 2024

Miten tulkitsen rautateiden rahtikirjanliitettä? Esimerkkinä rahti Lahdesta 21.12.1949 Vaasaan


Siinä missä postilähetyksissä riittää tutkittavaa, niin sitä riittää myös rautateiden rahtikirjanliitteissä. Kun tavallisen postin maksamiseen käytettiin ja käytetään edelleen postimerkkejä, maksettiin rautateillä kuljetettu rahti rautatiemerkeillä. Rautatiemerkit kiinnitettiin erilliselle rahtikirjanliitteelle.


Tässä kirjoituksessa on esimerkkinä ja kuvituksena Lahdesta 21. joulukuuta 1949 Vaasaan lähetetyn rahdin rahtikirjanliite. Lähetyspäivämäärä käy ilmi Lahden lähtevän tavaran toimiston leimasta, jossa lukee lisäksi VR. Rautatiemerkit on mitätöity kyseisellä leimalla.

Rahti on saapunut Vaasaan 28. joulukuuta 1949, mikä käy puolestaan ilmi Vaasan tulevan tavaran toimiston leimasta, joka on myös ruotsiksi ja jossa lukee lisäksi VR. Rahtikirjanliitteen alaosassa on paikat lähetysaseman päiväleimalle ja määräaseman tulopäiväleimalle.


Rahtikirjanliitteen yläreunasta selviää, että kyseessä on rautatiehallituksen (järnvägsstyrelsen) painattama lomake. Rahtikirjan numero on 10780. Lomake on ollut ilmeisesti jäljentävä ja rautatiemerkit on kiinnitetty sen B-osaan. Lomakkeella on paljon eri kohtia, mutta aivan kaikkia ei ole täytetty. Vaunun sarja ja n:o -kohtaan on kirjoitettu numerot 40643 ja 53991; mahdollisesti rahti on kuljetettu kahdella eri junalla, joten kyseisessä kohdassa on kahden eri vaunun numero.

Rautatiehallitus toimi vuosina 1877–1990 ja se johti VR:n eli Valtionrautateiden toimintaa. Se oli keskusvirasto, joka muun muassa hoiti rautatieliikennettä sekä huolehti lipputulojen kantamisesta ja tilittämisestä.

Rahtikirjanliitteen yläosassa on myös tieto määräasemasta ja lähetysasemasta. Lähettäjänä on ollut Lahden Kalustaja Oy, joka on maksanut rahdin Lahdessa. Vastaanottajana on ollut Kansan Huonekaluliike. Lahden Kalustaja valmisti huonekaluja vuodesta 1936 vuoteen 1971.


Tavarana on ollut kaksi kaappia ilman päällystä ja ne ovat painaneet yhteensä 26 kilogrammaa. Lomakkeelle valmiiksi painetuista tiedoista pystyy päättelemään, että Lahden Kalustaja valmisti myös pöytiä, tuoleja ja sohvasänkyjä. Rahtimaksu on ollut 85 markkaa. Vuonna 1948 voimaan tulleen pakettitaksan mukaan 15-20 kilogrammaa painaneen paketin lähettäminen rautateillä kuljetusmatkan ollessa 300-499 kilometriä maksoi 80 markkaa. Yli 20 kilogrammaa painaneen rahdin kuljettaminen on maksanut viisi markkaa enemmän.


Rahtimaksu on maksettu yhdellä viiden markan punaisella rautatiemerkillä, yhdellä 30 markan vihreällä rautatiemerkillä ja yhdellä 50 markan sinisellä rautatiemerkillä. VR:n viiden ja 50 markan merkit kuuluvat vuosien 1924–1949 julkaisuun, jossa osa merkeistä on kaksikielisiä ja osa vain suomenkielisiä. VR:n 30 markan merkki ilmestyi vuonna 1949 ja sen erottaa vuonna 1950 julkaistusta merkistä siten, että siinä on pelkkä sarjanumero (vuonna 1950 käyttöön tuli myös sarjakirjain). Rautatiemerkit valmistettiin rullissa ja niiden pystysivuilla on hammaste.


Rahdin jälkivaatimus on ollut 1375 markkaa eli ilmeisesti vaasalainen Kansan Huonekaluliike on maksanut kalusteista sen verran. Rahti on vakuutettu. Vasemmassa alareunassa on lomakkeen tunniste SFSA 4. LUK.

Lähteet:
Kaj Hellman ja Björn-Eric Saarinen: Suomen rautatiepakettimerkit – The Railway Parcel Stamps of Finland, Oy Kaj Hellman Ltd, Lahti 1993
Wikipedia (https://fi.wikipedia.org): artikkelit Luettelo Suomen huonekaluvalmistajista (12.10.2024) ja Rautatiehallitus (5.10.2024)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti