Postimuseon Kuvan vallankumous -näyttely (17.1.-31.12.2025) kertoo kuvapostikorttien merkityksestä uudenlaisena uutismediana 1800-luvun lopulta itsenäistymiseen asti. Silloin uutiset ja tapahtumat levisivät nopeasti kuvapostikorttien avulla, ennen sanomalehtien julkaisemia kuvia. Näin laajaa katsausta kuvapostikorttien maailman laajuisiin tapahtumiin ei ole aikaisemmin Suomessa esitetty.
Junaonnettomuus Ranskassa: kesäkuun 18. päivänä vuonna 1910 Pariisin pikajuna törmäsi täydessä vauhdissa paikallisjunaan Villepreux-les-Claysin asemalla. Kuva: Postimuseo.
– Näyttely tarjoaa monipuolista katsottavaa historiasta, valokuvauksesta ja viestinnästä kiinnostuneille. Se johdattaa kävijän pohtimaan kuvan merkitystä, uutisvälityksen historiaa ja kuvajournalismin alkua. Näyttelyyn sisältyy myös saavutettavuusratkaisuja, kuten kuvailutulkkeja yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa. Kuvapostikorttien nopea leviäminen olisi ollut mahdotonta ilman Postin toimintaa ja Maailman postiliiton (UPU) sopimuksia, jotka yhtenäistivät postin kuljetusta ja mahdollistivat edullisemmat lähetyskustannukset, kertoo näyttelypäällikkö Suvi Jalli.
Oulun tulva vuonna 1899: Oulujoen tuhoisaa jäiden lähtöä esittävä postikortti on lähetetty joulukuussa 1899. Se on yksi vanhimpia valokuvaa hyödyntäviä uutispostikortteja Suomessa. Tapahtuma on kuvattu myöhään keväällä. Kortin valokuva on Ina Liljeqvistin kuvaama. Kuva: Postimuseo.
Näyttelyssä esitellään esimerkiksi valokuvapostikortteja, jotka kuvasivat dramaattisia historiallisia tapahtumia, kuten Hampurin Pyhän Mikaelin kirkon paloa (1906) ja Kainuun nälänhätää (1902–1903). Näyttelyssä tarkastellaan myös kuvapostikortteja poliittisen vastarinnan välineinä Suomessa sortokauden aikana, jolloin kortteihin painettiin suomalaisia kansallissymboleita.
Kuvapostikorttien kautta voidaan havaita myös Suomi-kuvan rakentuminen. Esillä on esimerkiksi I. K. Inhan, Signe Branderin ja K. E. Ståhlbergin kaltaisten maisemavalokuvauksen pioneerien töitä. He tallensivat suomalaisia kansallismaisemia ja loivat mielikuvia Suomesta taiteellisen ja dokumentaarisen valokuvauksen keinoin. Näyttelyssä tuodaan esiin myös, miten tekoäly avaa uusia näkökulmia kuvalliseen viestintään.
Tampere: Tampereella valokuvaamoa pitänyt valokuvaaja Gustin Lojander ikuisti kotikaupunkiaan ja sen ympäristöä lukuisille varhaisille kuvapostikorteille jo 1890-luvun lopulla. Kuva: Postimuseo.
Näyttely pohjautuu Olavi Hankimon hankkimaan laajaan, populaarin kuvallisen viestinnän kehityksestä kertovaan kokoelmaan ja sen analyysiin. Näyttelyä täydentää Hankimon teos Isänmaan yö – Vastarintaa ja uutiskuvia postikorteilla.
San Franciscon maanjäristys 1906 taltioitui lukuisiin ympäri maailmaa levinneisiin kuvapostikortteihin. Kuva: Postimuseo.
Postimuseo sijaitsee museokeskus Vapriikissa osoitteessa Alaverstaanraitti 5, Tampere.
Lähde ja teksti sekä kuvat:
Postimuseon tiedote 13.1.2025
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti