lauantai 10. helmikuuta 2024

Suomen rautatiemerkit: Rauman rautatie ja sen merkit


Rauman rata valmistui vuonna 1897 – ensimmäiset kiskot tulivat Englannista vuotta aikaisemmin. Rata toimi kunnallisena rautatienä vuoteen 1950 saakka. Silloin se myytiin Valtionrautateille. Ennen myyntiä sen omisti Rauman kaupunki, jonka varoilla se rakennettiin.

Kahden markan vihreä merkki vuoden 1919 julkaisusta.

Liikenne alkoi valmistumisvuonna Rauma–Peipohja-välillä; Peipohja on Kokemäen kaupunginosa noin kahden kilometrin päässä kaupungin keskustasta. Vuonna 1910 päätettiin rakentaa Kiukainen–Kauttua-haararata, jolla liikenne alkoi 1.2.1913.

Haararadalla oli henkilöliikennettä vuoteen 1953 saakka. Rauma–Peipohja-radalla henkilöliikennettä oli vuoteen 1988 saakka, tavaraliikenne radalla jatkuu edelleen. Radan raideleveys on 1524 millimetriä. Pääraiteiden pituus on noin 62 kilometriä ja kokonaispituus sivu- ja syrjäraiteineen oli noin 91 kilometriä.

Kuuden markan vihreä merkki vuoden 1942 julkaisusta.

Rauman kaupunki teetätti muutama vuosi sitten liikenneselvityksen Rauma–Kokemäki-välin mahdollisesta henkilöjunaliikenteestä. Joitakin mutkia ja mäkiä oikaisemalla, seisakkeita rakentamalla sekä turvalaitteita siirtämällä henkilöliikenteen palauttaminen radalle voisi tulla kyseeseen.

Ensimmäiset rautatiemerkit 1897


Rauman rautatiellä oli käytössä omat rautatiemerkit. Kaj Hellmanin ja Björn-Eric Saarisen Suomen rautatiepakettimerkkien kirjan mukaan päätyyppejä on 25 erilaista.

Vuosien 1897–1902 julkaisussa oli 25 pennin sininen, 50 pennin rusehtavanpunainen ja 50 pennin punainen merkki. Vuoden 1913 julkaisussa merkit olivat 40 penniä sinertävänvihreä, 60 penniä punertavanruskea ja yksi markka harmaa.

Kahdeksan markan punainen merkki vuoden 1942 julkaisusta.

Vuosien 1919, 1934 ja 1942 julkaisut muistuttavat toisiaan. Vuoden 1934 julkaisussa (yksi markka keltainen, neljä markkaa sininen, kuusi markkaa vihreä, kahdeksan markkaa punainen ja kymmenen markkaa harmaa) merkkikuvan koko on pienempi kuin vuoden 1919 julkaisussa. Vuoden 1942 julkaisussa (kuusi markkaa vihreä, kahdeksan markkaa punainen, kymmenen markkaa harmaa ja 20 markkaa ruskea) numerot ovat ohuemmat kuin vuoden 1934 julkaisussa. Vuoden 1919 julkaisussa merkit olivat 50 penniä punainen, yksi markka harmaa, kaksi markkaa vihreä ja neljä markkaa sininen.

Kymmenen markan harmaa merkki vuoden 1942 julkaisusta.

Rauman rautatien rautatiemerkkien viimeisessä julkaisussa (1945) oli yhden markan keltainen, viiden markan vihreä, kymmenen markan punainen, 20 markan ruskea, 30 markan sininen ja 50/1 markan merkki. 50/1 markan merkki on keltainen ja siinä on musta päällepainama 50.

30 markan sininen merkki vuoden 1945 julkaisusta.

Lähteet:
Kaj Hellman ja Björn-Eric Saarinen: Suomen rautatiepakettimerkit – The Railway Parcel Stamps of Finland, Oy Kaj Hellman Ltd, Lahti 1993
Raumakuvasto: https://www.raumakuvasto.fi -sivusto > Liikemaailmaa > Rauman rautatie (9.2.2024)
Markku Vento: Rauma haluaa oman junan – junaliikenteen kilpailu vapautuu 2024, 7.9.2020, Kuntatekniikka (https://kuntatekniikka.fi -sivusto, 9.2.2024)
Wikipedia (https://fi.wikipedia.org): artikkelit Peipohja ja Rauman rata (9.2.2024)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti