Rautatien Nakskovista Rødbyhyn rakentaminen aloitettiin vuonna 1923. Rata vihittiin käyttöön 29. maaliskuuta 1926. Pituutta sillä oli melkein 37 kilometriä. Autojen yleistyminen alkoi tuottaa tälle yksityiselle rautatielle vaikeuksia ja niinpä viimeinen juna radalla nähtiin uudenvuodenaattona 1953.
Pysähdyspaikkoja Nakskovin ja Rødbyn välillä oli yhteensä 15, kuten Munkebyn asema 12,5 kilometrin kohdalla, Dannemaren asema 19,3 kilometrin kohdalla, Gloslunden asema 21,9 kilometrin kohdalla sekä Vester Tirstedin asema 31,1 kilometrin kohdalla.
Tanskassa rautatiemerkkejä on ollut käytössä monella rautatiellä, myös NRJ:llä oli käytössä omia merkkejä. Nakskov-Rødby Jernbane -rautatiemerkkejä tunnetaan ainakin 17 erilaista. Ilmeisesti niissä kaikissa kuva-aihe on sama. Osassa merkeistä on uusi maksuarvo, joka on ilmaistu päällepainamalla.
Tanskassa rautatiemerkkeihin ja muihin vastaaviin merkkeihin keskittynyt yhdistys on Dansk Fragt- og Banemærkeklub. Sen kotisivut ovat osoitteessa www.fragtmaerker.dk. Kyseinen postimerkkikerho on julkaissut luettelon Katalog over Danmarks Jernbanefrimærker, joka on tiettävästi paras tietolähde myös Nakskov-Rødby Jernbanen osalta.
Rautatiemerkkien ystävien kannattaa erityisesti tutustua osoitteessa https://railwayphilatelicgroup.co.uk oleviin verkkosivuihin.
Lähteet:
Jernbanen.dk: https://www.jernbanen.dk -sivusto > Privatbaner > Nakskov - Rødby Jernbane (10.5.2024)
Paper Heritage: https://www.paperheritage.co.uk -sivusto > Rly Letter & Parcel Stamps > Denmark : Railway Stamps - List 3 (10.5.2024)
Wikipedia (https://da.wikipedia.org): artikkeli Nakskov-Rødby Jernbane (10.5.2024)
Wikipedia (https://en.wikipedia.org): artikkelit Nakskov ja Rødby (10.5.2024)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti